tisdag 1 november 2011

Glass


Visst blir man riktigt djv… förbannad när man lagt ner en förmögenhet på en glass med äkta vanilj, riktig vispgrädde och ekologiska äggulor och det enda du får i munnen är en sötsliskig smörja. Tyvärr tycker jag detta händer allt som oftast och jag fick experimentera en hel del innan jag hittade en bra balans för sötman. Ett tag försökte jag, av bekvämlighetsskäl, komma undan att koka glassmeten men hittade ingen acceptabel genväg runt detta omak. Så här kommer det, den ultimata glassbasen med en lätt touch av vanilj.

Grundrecept gräddglass
3 dl vispgrädde
2 dl standard mjölk
½ kryddmått salt
½ vaniljstång (dela stången, skrapa ur kärnorna och lägg i gräddmjölken)
Koka upp och lår sjuda ett par minuter, svalna medan du förbereder äggblandningen
4 äggulor
1 dl strösocker Vispas samman. Spara äggvitorna till sorbet (se nedan).
Häll äggblandningen under omvispning i gräddmjölken. Var försiktigt till blandningen tjocknar. Låt svalna minst 4 timmar, gärna över natten innan du kör den i glassmaskinen. Någon gång sprack glassmeten men glassen blev ändå god. Jag prövade även att köra i ett smält gelatinblad för att få bättre ”smältkonsistens” och det var väl ok, men glassen gick åt så fort så det spelade ingen större roll!

Smaksättningar jag prövat:

Vanilj
Som ovan men ta en hel vaniljstång
Muscavado och Punsch
Byt ut sockret mot 0,75 dl mörkt muscavadosocker och blanda i 0,75 dl punsch innan du kör smeten.
Kola
Vispa äggen med bara 0,25 dl socker. Koka en burk kondenserad mjölk i vattenbad i två timmar. Blanda i smeten innan kylning.
ala Ben&Jerrys
Följ grundreceptet. När glassen är nästan klar i maskinen blandar du i olika godis och chokladbitar såsom mini mashmallows, smarties, hackad vitchoklad, never stop, non stop… Sönernas favorit

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar