måndag 31 oktober 2011

Fy fan för julbord


Vik hädan sill och nubbe nu vill vi ha andra smaker i strupen. I dag kokade jag ih hop en mustig indisk gryta på färskt svenskt lamm. Jag fick extra skjuts från en fantastsik kryddblandning som äldsta dottern släpat hem från sin Grand tour men min egna masala hade dugt nästan lika bra. Eftersom jag återigen fastnat i förkylningsträsket la jag till en extra skjuts chili, en del tror på kan-yang men jag tror på chili och vitlök;-)
Indisk lammgryta
1,2 kg lammstek
Skär i kuber och marinera över natten med 2 msk jordnötsolja, 2 msk garam masala och en tunt skivad rödlök.
100 g skållad grovhackad mandel
2 msk finhackad frärsk ingefära
1 msk finhackad vitlök
1 msk av din garam masala eller annan favorit curry (min heter korma masala)
2 msk jordnötsolja (eller ghee om du har det)
1 krm chilipasta
Fräs samman detta och mixa sedan tillsammans med en kruka (eller ett knippe) koriander,
fräs sedan lammkött tillsammans med ytterligare en tunt skivad rödlök. Blanda i krydd- och mandeljokset samt en burk koksmjölk av god kvalitet (OBS! viktigtigt, kokosmjölken i asiatbutikerna brukar hålla en betydligt högre kvalitet än Blue Dragon som är det märke som vanligtvis återfinns i livsmedelsbutikerna, detsamma gäller den färska korinadern men den är ju svårare att hålla i lager hemma), smaka av med lite salt och låt koka ca 30 minuter eller till köttet är mört. Servera med ris, matlagnings yoghurt och chutney. Om du vill kan du göra ett par chapati i stekpanna till. Här kommer recept på 8 st.
Blanda 2, 5 dl vetemjöl med 2,5 dl grahamsmjöl, lite salt och 2,5 dl vatten. dela i 8 bitar som du plattar ut och steker i torr gjutjärnspanna ett par minuter på varje sida. Servera direkt (du kan förbereda degen i förväg).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar