måndag 31 oktober 2011

Parantha


I höstas fick jag ett recept på Parantha av min kära kollega Malin S. Efter att ha lagat det till lunch en söndag i december blev det mycket besvärligt, min man blev nyförälskad och gick och log fånigt mot mig hela dagen. Vill du också uppleva detta? Här kommer mitt recept:

Till chapati deg
8 dl chapatimjöl (alt. 4 dl vetemjöl + 4 dl grahamsmjöl)
knappt 4 dl vatten
1/2 tsk salt
Fyllning 1 (från Malin S)
4 kokta mosade potatisar
4 hackade schalottenlökar (alt. 1 stor rödlök)
1 näve hackad koriander
chili efter smak
1 tsk mortlad spiskummin
Fyllning 2
2 kokta potatisar
1 dl gröna ärtor
1 tsk spiskummin
1/2 hacakd röd lök
1 msk riven färsk ingefära
chili efter smak
100 g smulad får- eller getost
Till stekning
100 g Ghee (alt. smör eller margarin)
Blanda till chapatidegen, dela i fyra delar. Blanda allt till den fyllning du vill ha. Kavla ut chapatin och lägg en rejäl handfull fyllning mitt på. Vik över degen och nyp ihop skarvarna. Vänd på paktet och kavla ut fyllningen "inne i" degen. Stek i järnpanna med ghee.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar