måndag 31 oktober 2011

Glass


Äntligen hemkommen kan jag börja laborera med min utlovade ingefärsglass.
Jag har hittat tre helt olika recept i min Ice cream bible som jag modifierat något, bland annat vill jag alltid ha mindre socker än i recepten. Boken har jag som vanligt köpt på Amazon, just nu kostar den knappt £ 10.
Ingefärsglass med chokladsås
2 äggulor
1,5 dl socker
3 dl vispgrädde
3 dl mjölk
2 matskedar riven färsk ingefära
1 tesked ingefärspulver
Vispa ägg och socker pösigt, koka upp mjölk och grädde. Vispa försiktigt i 2 dl av den heta gräddmjölken i äggvispet. Vispa sedan ner äggvispet i gräddmjölken i en tunn stråle på låg värme. Vispa till smeten tjocknar till en krämliknande konsistens, den får absolut inte koka då spricker den. Blanda i ingefäran och kyl övernatten. Kör i glassmaskinen enligt anvisningarna.
Chokladsås (mitt superenkla recept)
1/2 dl kakao
1/2 dl socker
1/2 dl vatten
Koka upp under omrörning, klar!
Såsen blir blank och fin om du rör i en klick smör på slutet.
Chai-glass
1/2 kanelstång
6 svartpepparkorn
8 kryddnejlikor
3 kardemummakapslar
3 rejäla skivor ingefära
1/2 l vatten
2 dl socker
2 dl mjölk
2 dl vispgrädde
Mortla kryddorna, koka upp kryddorna klabbet och låt dra över natten i kylskåp. Sila bort kryddorna och kör i glassamskinen. Den här ska bli spännande att pröva...
Ingefärs- och blåbärssorbet
2 dl vatten
2 dl socker
1 paket frysta blåbär (275 g)
1 msk riven färsk ingefära
2 msk färsk pressad citron
1 msk finhackad färsk mynta (kan uteslutas)
Koka en sockerlag på 2dl vatten och 2 dl socker, låt svalna. Kör alla ingredienser till mos med en stavmixer och sedan i glassmaskinen.

Jag återkommer då jag testat. Appropå testat muslin från Saltåkvarn var helt OK men knappast värd sitt pris. Min egen var dubbelt så god till knappt en tredjedel av priset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar